درحال بارگذاری...

خصوصیات ترکیبات فسفات و فسفیت

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

خصوصیات ترکیبات فسفات و فسفیت


خصوصیات ترکیبات فسفات و فسفیت

خصوصیات ترکیبات فسفات و فسفیت ...


خصوصیات ترکیبات فسفات و فسفیت

 

کاربرد فسفیت به عنوان بخشی از برنامه های تولید محصولات کشاورزی درحال گسترش است. در ساختار این ترکیب یک اکسیژن کمتر از فسفات وجود دارد همین امر موجب شود ویژگی های شیمیایی و رفتار فسفیت نسبت به فسفات کاملا متفاوت باشد. فسفیت در مقایسه با فسفات دارای حلالیت بالایی بوده و جذب کارامدتر و سریع تری در برگ و ریشه گیاهان دارد. بنابراین در غلظت های بالا می تواند برای گیاهان ایجاد سمیت نماید. فسفیت اثرات منحصر به فردی در متابولیسم گیاهان دارد فسفیت در کاربرد خاکی و یا روی شاخ و برگ گیاهان به تدریج به فسفات تبدیل می شود. به منظور جلوگیری از اختلالات تغذیه ای، کاربرد خاکی و محلول پاشی برگی این ترکیب از غلظت های پایین استفاده می شود. فسفیت ممکن است برای برخی از گونه های گیاهی اثرات منحصر به فردی را نشان دهد که در کاربرد فسفات دیده نشده است.

مقدمه:

فسفر یکی از عناصر ضروری مورد نیاز برای تمامی موجودات زنده به شمار می رود. اما به علت واکنش پذیری بالایی که دارد، به سرعت با سایر عناصر از جمله اکسیژن و هیدروژن ترکیب شده و به صورت تک عنصر در طبیعت یافت نمی شود. فسفری که به صورت کامل اکسید شده باشد، با چهار اتم اکسیژن پیوند برقرار نموده و ترکیب آشنای فسفات را تشکیل می دهد. اما، زمانی که به صورت کامل اکسید نشود، یک اتم هیدروژن به جای یک اتم اکسیژن با فسفر پیوند برقرار کرده و ترکیبی به نام فسفیت تولید می شود. این تغییر به ظاهر ساده در شکل مولکولی، تفاوت های قابل توجه فراوانی را باعث می گردد که خصوصیاتی مانند حلالیت، جذب توسط گیاهان و نقش آن در فرآیندهای متابولیسمی و فیزیولوژی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

غلظت فسفر (39%) در اسید فسفرو (H3PO3) و نمک آن که فسفیت نامیده می شوند (39%) است که نسبت به کود های بر پایه فسفات (H3PO4) (32%) بسیار بالاتر است. به طور کلی نمک فسفیت حلالیت بالایی نسبت به نمک مشابه فسفات دارد.


علیرضا رحیمی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


خصوصیات ترکیبات فسفات و فسفیت علیرضا رحیمی سیرنگ

این مطالب را هم بخوانید!

نقش و علائم کمبود پتاسیم(K)

این عنصر برای سنتز و انتقال مواد مغذی در گیاه لازم بوده و در رفع آثار سوء عدم تعادل بعضی از عناصر غذایی گیاه در خاک کمک میکند و همچنین در تنظیم فعالیت جذب آب موثر میباشد.

ادامه مطلب »

توزیع یکنواخت تر گاز دی اکسید...

آیا میدانید توزیع یکنواخت تر گاز دی اکسید کربن در محیط گلخانه ای چگونه است ؟ توزیع یکنواخت گاز دی‌اکسید کربن در محیط گلخانه امری حیاتی است که بر تعادل اکوسیستم و رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد. این گاز، که از فعالیت‌های انسانی مانند سوخت سوزی فسیلی و تولید صنعتی منشأ می‌گیرد، به‌طور یکنواخت در محیط گلخا...

ادامه مطلب »

چگونگی سرمای دیررس بهاره درختا...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116